„Võstupajet“

PR produtseeris sõnumi-laule, paroodiaid, musta huumori-sõnumeid jm sõnalis-lavastuslikku värki. Üks pisinäide, kuidas pilati nõukaaja riiklike esinejate ametlikke väljakuulutamisi laval/telekas, milles vohas metsik paatos koos kõikvõimalike tiitlite-rodu ja –vahuga. PR keeras laval (1966…1969) sellele PR omaselt topeltvindi. Nimelt, esmalt pilgati väljakuulutamise naeruväärset nõuka-stiili ja tekitati kuulajatele ka põnev ootus, et huvitav, kes nüüd tuleb esinema peale nii vägevat tutvustamist. Pärast tulist applausi tuli teadustaja taas lavale, kordas kogu selle sõnavahu sügava paatosega uuesti lõpetades sõnumiga, et kedagi ei tulegi. Sellisele topelttillitamisele järgnev publiku reaktsioon oli vägev.
Fotod: J. Tenson

„Armsas Tartus Vana Ülikool“

PR esimene ülikoolisõnumi-laul on „Armsas Tartus Vana Ülikool“ (1970),  esmaesitus osade Rajacas-poiste lõpetamisaktusel Ülikooli aula rõdult (1971), aula-rahva reaktsioon oli orgasmiline.  See on juhulindistus mingilt avalikult esinemiselt. Ülikoolisõnumi-laulud on ka „Pühi minu palgeilt viimne pisar“ (1971) ja „Tuleb aeg ja salvab sind kannast“ (1979). 
Viis: Mihkel Zilmer. Sõnad: M. Zilmer, J. Kask, R. Tenson.

„Millest mõtleb Mees?“

PR antud mõtlik sõnum sündis algselt lauluna (1971), millest lindistust ilmselt pole. PR arengus viiendas faasis see instrumentaliseerus (2011…2013). Sissemängitud koduste vahenditega Mihkel Zilmer (jr) poolt.
Viis: Mihkel Zilmer (sen), täiendused M. Zilmer (jr). Sõnad: A. Sanga luuletuse baasil A. Pulges, V. Leping, T.Tasa, M. Zilmer.

„Kevadaimdused“ (nii palju siis –ismidest)“

PR ütles ammu (1974-1992) – ärge edvistage -ism sõnadega. Paljud on probleemsed inimesele, tema hingele. Sõna oportunism paljastab venitusel koguni salatahu. PR on kevade-(tärkava ilu)lootuse tulihingeline toetaja, mistõttu Eesti esimese topeltkihilise sõnumilaulu viis ja taustasõnad on südamlikud. Selle  varjestet pealkiri oli “naisterahva mured”.
Viis: Mihkel Zilmer. Taustasõnad J. Barbaruse luuletuse põhjal ja muu: Andres, Vambola ja Mihkel.

‘Grandchildren and beloved dogs – never ending story’

PR on ka mitmeid instrumentaallugusid loonud ja ka PR laulude intrumentalisatsioone tekitanud. Viimase näiteks on laul “Lapsed – lõputu lugu” (selle viis valmis 1971, kuula vastavat laulu rajacas.com/), mis instrumentaliseerus aastatel 2008…2009, kui protsess läks 5-dasse faasi.
Viis: Mihkel Zilmer (sen), koduste vahenditega sissemänginud Mihkel Zilmer (jr)

“Hinge-Laul”

PR muudkui kulges ja algne „Hingelaul“ (kuula algvarianti aastast 1968) muutis protsessi 3-das faasis (1992…1993) esitluslaadi ja impulsiivsust ning temast sai nüüd „Hinge-laul“.
Viis: Mihkel Zilmer. Sõnad: A. Alavainu mustandluuletuse baasil J. Kask, M. Zilmer

“Hingelaul”

Olid 1960-ndad. Meedia maalis pilte õnnelikest kodanikest. Elu nõukaimpeeriumis rusus vaimu, hinge. Hingelaul oli üks sõnum, mille PR sel ajal tekitas (aastal 1968). Ka see sõnum häiris väga tolleaegseid ameti- ja võimumehi. Etendustel esitamise järgselt tulid valvsad onud ja alustasid „sõbralikku üleküsitlust“. Miks must hing? Õnneliku nõukogudenoore hing ei saa olla must. Miks selline rida – vaba nagu taevalind? Jne. Tuli neid, kunsti sügavustest raske arusaamisega persoone valgustada. Näiteks nii, et näete embleemil on must hakk, kes hakkas koos teiste hakikestega alkoholi kuritarvitama (on ju pildil lausa selili!), tema hing on muutunud alkoholi kuritarvitamisega mustaks. Või näitasime vanal paberil olevaid sõnu, kus sõna „hing“ oli spetsiaalselt asendatud igal pool sõnaga „king“. Siis kõlab kogu lugu mõnus-tobedalt (nt milleks, milleks, milleks mulle king, või mustaks jäigi king, jne) ja uurijamehed olid püsti hädas, et mis sõnumit nad selle kuramuse kingaga proovivad rahvale ütelda. Juurde ajasime tõsise näoga loba, et intris toimuvas tudengite omavahelises keelelises lõpmsimises tähendab sõna „hing“ tegelikult „kinga“. Ja veel, eriti mõnus oli Hingelaulu laulda otse laval (sealt ka antud lindistus), saalis tohutult publikut ja kimp valvsaid kodanikke ja veel venitada spetsiaalselt sõnu „hing“ ja „taevalind“ tolleaegse publiku rõõmuks ja nende tegelinskite ärritamiseks. Ja ärritas see neid kõvasti!
Viis: Mihkel Zilmer. Sõnad: A. Alavainu mustandluuletuse baasil J. Kask, M. Zilmer

„Maailma tahmunud peeglites“

PR tekitab väga erinevakoelisi lugusid. Ühel ajaperioodil (eriti 1960-ndad) hakati maailmas järsku tootma palju protestilaule. PR pole kunagi tegelenud protestilaulude loomisega. Protsess ei protesti, protsess toimub! PR on tekitanud sõnumilaule. Üheks väga tõsise sõnumilaulu näiteks ongi „Maailma tahmunud peeglites“ (viis ja sõnad tekkisid protsessi esimeses faasis aastal 1968, antud lindistus on protsessi neljandast faasist, 1995). Kuulaja võib veenduda, et kõik selles meloodilises sõnumilaulus on ülimalt aktuaalne ka antud ajahetkel. Lisamärkus: kuna igasuguste protestilaulude vorpimisega keerati õigepea vint maailmas üle (nt ilmus välja päris palju tegelasi, kes tagusid uhkelt vastu rinda, et nad on protestilauljad), siis tekitas PR oma unikaalsele loomusele omaselt mõned aastad hiljem ka mõned protestilaulude paroodiad, aga neist kunagi hiljem.
Viis: Mihkel Zilmer. Sõnad: Ago Rullingo luuletuse sõnade baasil

“Tuhandete külade sümfoonia”

Laulust „Tuhanded külad (Eestimaa)“ (vt rajacas.com sõnumilaulud), mille Rajacas lõi aastal 1971 on rahvas loonud üle saja versiooni kuni koorilauludeni välja. See on loomulik,  Rajacas on ju protsess rajacas (PR)! Oma sõnumi lisas PR üleminekul 4-dast faasist käimasolevasse 5-dasse faasi (vt PR ajalugu, rajacas.com/) ka Mihkel Zilmer (jr) tekitades noore helilooja (http://www.mihkelzilmer.com/) ühe näpuharjutusena antud teose (2009). Ajalugu sügavamalt teadvate isikute info põhjal jäid PR vanemad kandur-liikmed (sh ka Mihkel Zilmer, sen) tekkinud väljundiga, ehk noore mehe nägemusega/tõlgendusega Eestimaa olemusest ja tema hingest väga rahule. Selle tõlgenduse avalik esmakuulamine toimus liikumise Kodukant suurüritusel (Eesti Külade VIII Maapäev, 7…9 august, 2009, Tartumaa, Rannu).
Helilooja: Mihkel Zilmer (jr)

“Tuhanded külad (Eestimaa)”

Loodi Protsess Rajacas algfaasi (vt protsessi kohta rajacas.com/) lõpus (Tartu, august-september, 1971). Nii väljendasid oma sügavamaid ja varjatumaid tundeid Eestimaa sisust ja eksistentsist laulu loonud Rajacas poisid aastal 1971. Mõned aastad hiljem ütles hr. Udo Kolk, et laul on muutunud ka teaduslikus mõttes uueks rahvalauluks, sest ta olevat kuulnud sellest juba üle saja selle modifikatsiooni. Valmis raskel ajal, laulu eest poistel pead ei silitatud ja märgiline on ka tema teke (umbes 20 aastat enne nn laulvat revolutsiooni!). Ülespandu on originaal ehk täpne alg-variant!. Lindistatud on see Rajacas tava-esinemiselt. Järgnev Eestimaa ajalugu on kinnitanud laulu sõnumite jätkuvat aktuaalsust.
Viis: Mihkel Zilmer. Sõnad: Mihkel Zilmer, Jüri Kask, Toivo Tasa

„Lapsed – lõputu lugu“

Protsessi Rajacas (vt protsessi ajaloolist kulgu, http://www.rajacas.com/) esimene avalikustav you-tube lugu on „Lapsed – lõputu lugu“. Selle tekke-/loomislugu oli väga pikk (1971….1994, viis ise tekkis 1971), sest ka lapsi sündis pidevalt juurde. Mingil hetkel tuli aga aeg teatud vahepunkt panna. Lugu valmis PR kolmanda faasi lõpuks. Ta on eeskätt pühendatud Rajacas kandurliikmete lastele, aga loomulikult ka kõigile teistele armsatele lastele, elukeskkonnale ja elule üldse (lõputu lugu!). Viis: Mihkel Zilmer. Lõplikud sõnad: Mihkel Zilmer, Andres Pulges, Vambola Leping